در ساختار سرویس محورمخابرات ایران؛ فناوری اطلاعات، قابلیت‌ها را برای تحقق تحولات دیجیتالی، بالا می‌برد

  • 18 آذر 1396
  • 10:38
  • 0 دیدگاه
  • 1268 بازدید
  • Article Rating
در ساختار سرویس محورمخابرات ایران؛   فناوری اطلاعات، قابلیت‌ها را برای تحقق تحولات دیجیتالی، بالا می‌برد

امروزه سرعت تغییر فناوری­ها بسیار افزایش یافته است، و سازمان‌ها باید همگام با این تغییر و تحول­ها، راه­کاری برای به‌روز نگه‌داشتن خود و محصولاتشان بیندیشند. و شرکت‌های تلکام دنیا در این راستا، دست‌به‌گریبان آی‌تی شده­اند، تحولات دیجیتالی را فرصتی برای به‌روز کردن محصولات و ایجاد رضایت‌مندی در مشتریان می‌دانند و به سمت آن می‌روند. در هر شرکتی، آی­تی به ابزار توانمندسازی تبدیل‌شده که به مدیران کمک می­کند چطور از اطلاعات پیرامون خود استفاده کرده و آن­ها را به‌کارگیرند.

 

شرکت مخابرات ایران نیز، بعد از خصوصی شدن به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی در بازار رقابت در مسیر تحولات دیجیتالی پای گذاشته است. بر این اساس، می‌بایست با کمک تحولات دیجیتالی موقعیت خود را از نو بسازد، نظام‌های کسب‌وکار را از نو طراحی کند و به مشتریان خود پیشنهادات خلاقانه‌ای ارائه نماید. این همان چشم‌اندازی است که ره‌نگاشتِ تحول و توسعۀ پنج‌ساله برای شرکت ترسیم کرده است: یعنی تبدیل شرکت مخابرات ایران تا سال 1400 به یک شرکت تمام آی­تی.

 

با توجه به اهمیت موضوع آی­تی در شرکت مخابرات ایران، با مهندس علی ملک­جعفریان، مجری امور آی­تی شرکت داشته باشیم دربارۀ ساختار جدید، فعالیت‌ها و پروژه‌های آی­تی گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

  • با توجه به چشم‌انداز شرکت مخابرات ایران که تبدیل‌ شدن به یک شرکت تمام آی­تی تا پایان سال 1400 است؛ مأموریت و برنامه‌های امور آی­تی شرکت را تشریح میکنید؟

شرکت مخابرات ایران که آی­تی محور است، طبیعتاً زیرساخت‌های حوزه‌های مختلف در کشور را باید فراهم کند. بنابراین، باید پیشرو و پرچم‌دار آی­تی در کشور باشد. اما، در سال‌های اخیر شرکت به‌دلایل مختلف، و از جمله خلاءهای دانشی، فقط در حد مقدورات، کارهای خود را عملیاتی کرده است. در چنین شرایطی، هیئت‌مدیره و مدیرعامل فعلی در سال 95 سکان ادارۀ مخابرات را در دست گرفتند و با توجه به تجربه‌ای که دکتر سراییان در سال‌های مختلف خدمت در لایه‌های مختلف مدیریتی داشت، و از طرفی اعتقاد و باور هیئت‌مدیره، و به‌خصوص رئیس آن، بر اهمیت آی­تی، ره‌نگاشت پنج‌سالۀ تحول و توسعۀ شرکت با محوریتِ آی‌تی مصوب شد. اگر بندهایِ ره­نگاشت را مرور کنیم، می‌بینیم که بیش از 22 بند از آن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به موضوعِ آی­تی اشاره کرده است. براین اساس، بعد از تصویب ره‌نگاشت، کمیتۀ حاکمیتِ فناوری اطلاعات به ریاست مهندس پوررنجبر، نایب رییس هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران، تشکیل شد که در آن نمایندگانی از شبکه، MCI، معاونت تنظیم مقررات و معاونت راهبرد (که در آن زمان تحتِ مدیریت اینجانب بود) حضور داشتند. در این کمیته، با توجه به برنامه‌های ره­نگاشت، 31 پروژه برای امور آی­تی شرکت طراحی و تدوین شد که شامل بیلینگ، CRM تلفن ثابت، CRM باند پهن، بیلینگ باند پهن، پرتال تجاری، پرتال سازمانی، ایمیل متمرکز، متمرکز سازی سیستم حراست کل کشور و متمرکزسازی سیستم مالی بود که عملیاتی کردن این پروژه‌ها باوجود ناآشنایی برخی مدیران با مقولۀ آی­تی، کار بسیار سختی بود.

اولین پروژه در آی­تی با بیلینگ متمرکز آغاز شد. CRM، بیلینگ باند پهن مصوب شد و آغاز به کار کرد. در این فاصله، به منظور مدیریت منابع، کمیتۀ آی­تی سیستم OSS را نیز تصویب کرد و به بهره­برداری رساند. همچنین، قرار شد؛ پرتال شرکت مخابرات ایران با هدف ارائه خدمات مختلف بنا بر نیاز آنلاین مشتری از یک درگاه واحد، تغییر کند و ماهیت تجاری به خود بگیرد.

از دیگر اقدامات امور آی­تی، اتصال به شبکۀ تنظیم مقررات است که حجم بالای از کار را برای آی­تی فراهم می‌کند؛ ولی برای همسان کردن با نیازمندی­ها و دانش روز که در بیرون سازمان وجود دارد، درحال انجام است.

  • این برنامه­ ها چقدر محقق شده است؟

همان‌طور که گفتم، در کمیتۀ حاکمیت آی­تی، 31 پروژۀ کوتاه‌مدت در جهتِ چابک‌سازی شرکت طراحی و برنامه­ریزی شد. درحال‌حاضر، ممکن است پروژۀ بیلینگ از برنامه عقب باشد ولی چون تمرکز آی­تی با داده‌هاست و جنس داده‌ها هم متفاوت است، متمرکز کردن آن‌ها، کار دشواری است. با توجه به این‌که ما قبلاً در استان‌ها 5 مدل بیلینگ داشتیم، تمرکز آن‌ها در یک بیلینگ مرکزی به‌صورت CRM، کار آسانی نبود ولی در حوزۀ آی­تی، با نیروهای اندک توانستیم تاکنون بیلینگ 29 استان را متمرکز کنیم و در این ماه نیز استان­های تهران و اصفهان متمرکز می­شوند. این در حالی است که 70 درصد این پروژه نرم‌افزاری است و 30 درصد باقی آن نحوه فرایندهای بیلینگ و استفاده از آن و ساماندهی نیروهاست که باید صورت بگیرد. در خصوص CRM تلفن ثابت نیز، در حال حاضر 12 استان متمرکزشده و تا یک ماه آینده، به 23 استان می‌رسد.

بیلینگ باند پهن نیز عملیاتی شده و در حال حاضر 14 استان از آن برای ارائه سرویسِ آنلاین به مشتریان استفاده می‌کنند؛ و تا دو ماه دیگر، این پروژه در 24 استان به بهره‌برداری خواهد رسید. CRM باندِ پهن 14 استان متمرکز شده و فروش در این استان‌ها به‌طور متمرکز صورت می‌گیرد. در پروژۀ پرتال تجاری نیز، در حال حاضر پرداخت قبوض تلفن ثابت، خریدوفروش آن به‌طور آنلاین صورت می‌گیرد و در حالِ انتقالِ فروش باند پهن بر روی آن نیز هستیم. CRM فیبر نیز متمرکز شده است که درخواست‌های مشتریان را کاملاً مکانیزه انجام می‌دهد. در حوزۀ OSS نیز در حال حاضر، 28 المان و تجهیزات دیتا شامل Core IT، DSLAM‌ها به‌طور کامل توسط همکاران در شبکه رصد می‌شود و در شرایطی قرار داریم که شبکه می‌تواند به OSS و بیلینگ و CRM و سیستم‌های مرتبط متصل شود و کار به طول کاملاً اتوماتیک در حال انجام است؛ به‌گونه‌ای که پایلوت این پروژه در بندرعباس صورت گرفت و ظرفیت آن به‌زودی برای 14 استان کشور عملیاتی می‌شود. این در حالی است که پیش‌ازاین گاهی اوقات در استان‌ها با عدم فروش و اختلال مواجه می‌شدیم و این امر درآمد شرکت را تهدید می‌کرد.

پروژه دیگر آی­تی، راه‌اندازی سیستمِ DLMO است. با عملیاتی شدن این سیستم، به‌طور خودکار خطوط اینترنتِ پرسرعت رصد و پایش، پارامترهای آن ثبت، و پورت متناسب با این پارامترها آماده می‌شود. راه‌اندازی این پروژه، به بهبود ارائه خدمات و اینترنت باکیفیت به مشترکان بسیار کمک می‌کند.

تمامی این پروژه‌ها ابزارهایی هستند که در حوزۀ فناوری اطلاعات تهیه می‌شود و در اختیار سایر بخش‌های مخابرات قرار می‌گیرد و نتیجه آن ارائه خدمات باکیفیت به مشتری و تجاری‌سازی شرکت مخابرات ایران است. ابزارهایی چون oss و BSS برای امور شبکه، CRM برای تجاری و بیلینگ برای حوزۀ مالی، زیرساخت همگی توسط آی­تی تهیه ‌شده و در اختیار حوزه‌های مربوط قرار می‌گیرند اما مدیریت آن‌ها بر عهدۀ حوزۀ مربوطه‌ است.

 

  • مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر تبدیل شرکت به شرکتی آی­تی وجود داشته یا وجود خواهد داشت، کدامند؟

فناوری اطلاعات، نرم‌افزار ایجاد می‌کند. بنابراین، نیازمندی‌های ضرب‌الاجلی و شلاقیِ مدیران که از آی­تی توقع می‌شود؛ برای این حوزه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ چون آی­تی به‌گونه‌ای نیست که بتواند نیازهای مدیران را بلافاصله و به‌صورتِ ضرب‌الاجلی رفع کند. حوزۀ آی­تی برای خرید سخت‌افزار، تعامل با پیمانکار، برخورد با تحریم‌ها، با مشکلات خاصی دست‌به‌گریبان است و سازمان بی­خبر از این مشکلات، اعلام نیازهای سریع می‌کند. در نتیجه، در انجام آن دچار مشکل می‌شویم. سال­هاست که در مخابرات، آی­تی متمرکز نداشته‌ایم و تحقق آن زمان‌بر است. از مدیران شرکت می­خواهم که از مجموعۀ آی­تی به‌اندازه ظرفیتش انتظار داشته باشند و این را در نظر داشته باشند که استقرار و سیاست‌گذاری‌های آی­تی، زمان‌بر و طاقت‌فرسا است و باید با برنامه­ریزی­های خاص خود پیش برود و مدیریت شود.

 

  • در مورد کار تیمی، در حوزه آی­تی بگویید؟

ماهیت آی­تی، کار تیمی و گروهی است. ساختار آی­تی متناسب با تجربه شرکت‌های بزرگ مخابراتی دنیا و همسان و با قد و اندازۀ شرکت مخابرات ایران تدوین‌شده است و با توجه به این مصوبۀ هیئت‌مدیره که باید از نیروهای مناطق هم استفاده شود؛ برخی از پروژه‌ها به مناطق سپرده می‌شود. به‌طور‌مثال، نگهداری HR و CRM بر عهدۀ مخابراتِ منطقۀ تهران گذاشته ‌شده است. درحالی‌که بهره‌برداری از آن بر عهدۀ معاونت توسعۀ سرمایه انسانی است. به‌این‌صورت، کارهای زیرساختی بر عهده واحدهای ذی‌ربط در مخابرات ایران گذاشته، و نگهداری و پاسخگویی به مناطق واگذار می‌شود تا در این کار تیمی، از ظرفیتِ نیروهای متخصص در مناطق نیز استفاده شود. در این راستا، کار مدیریت نگهداری سیستم‌های آی­تی توسط مناطق انجام می‌شود و کارهای توسعه بر عهده امور آی­تی مخابرات ایران است و با این کار گروهی، حجم کار در مخابرات ایران کمی کاهش می‌یابد، اما موفقیت در این فرایند، مستلزم این است که تفکر کارگروهی در میان نیروی انسانی شرکت مخابرات ایران وجود داشته باشد و لازم است که یک رشته از نیازمندی‌های جدید تعریف شود و در دستور کار قرار گیرد. به‌طورکلی، کار آی­تی، کار گروهی و تیمی است. برای انجام فعالیت‌ها در این حوزه، باید قسمت‌های مختلف در ارتباط باشند و بر این اساس، طبیعتاً هر نرم‌افزاری که بخواهد چه در حوزۀ شبکه و چه در سایر حوزه‌ها مورداستفاده قرار بگیرد، حتماً باید از کانال آی­تی عبور کند و خروجی‌ها و نحوه استفاده از آن، مشخص باشد. خرید نرم‌افزارها و تجهیزات نرم‌افزاری برای استفاده در حوزۀ شبکه، باید با هماهنگی آی­تی صورت بگیرد؛ و این فرایند مستلزم وجود یک روحیه کارتیمی در مجموعه مخابرات ایران است.

اگر کار گروهی نکنیم فلج خواهیم بود. با توجه به وجود شرکت‌های کوچک که در آی­تی فعالیت می‌کنند؛ و رقابت بازار؛ باید با استفاده از منابع تبلیغاتی در ذهن مردم بنشینیم و حوزه‌های درآمدی را متنوع­تر کنیم. بر این اساس، یک گروه منسجم و هم‌فکر و کارآمد می‌تواند مخابرات را به اهداف تجاری خود برساند.

 

  • در مورد پروژه ستاره دیجیتال بگویید؟

مرکز نوآوری فناوری اطلاعات برای اکثر جلسات امور آی­تی شرکت مخابرات ایران طراحی‌ شده است. ایده جدیدی است که هدف از طراحی آن، تغییر رویکرد و ایجاد فضایِ جدید با رویکرد جدید است؛ زیرا باید فکر نو ایجاد کرد. در این مرکز، رویکرد کارگروهی و تیمی هم تقویت می‌شود.

در پروژه ستاره دیجیتال، چهار حوزۀ اصلی نرم‌افزار سازمانی دخیل است. به‌واسطه این پروژه، ظرف دو سال آینده، ERP راه‌اندازی کند و حوزۀ بیلینگ استاندارد منطبق با etom و etam استقرار یابد؛ و همچنین با پیاده‌سازی ستاره دیجیتال می‌توانیم در حوزه OSS یک نرم‌افزار استاندارد و نرم‌افزارهای CRM که ارائه خدمات به مشتریان را با کیفیت و موفقیت انجام می­دهند؛ را عملیاتی کنیم.

درواقع، تمام پروژه‌های آی­تی، کوتاه‌مدت و یک‌ساله است، به دلیل بالا بودن تنوع سیستم، با پیاده‌سازی پروژه‌های  کوتاه‌مدت از ظرفیت داخلی استفاده می‌کنیم و هدفمان این است که بتوانیم در حد مقدورات از نرم‌افزارهای استاندارد جهانی مورد استفاده در شرکت‌های مخابراتی استفاده کنیم. بر این اساس، با بررسی‌هایی که صورت می‌گیرد، درصددیم که شرکت را بر مبنای این نرم‌افزارها شکل دهیم؛ اما ستاره دیجیتال در میان پروژه‌های آی­تی، جزو پروژه‌های بلندمدت (سه‌ساله) به‌حساب می‌آید. پروژۀ ستاره دیجیتال برای هر حوزه‌ای نخست به‌صورت پایلوت اجرا، و در صورتِ موفقیت، در سراسر کشور بسط داده می‌شود. کار خیلی پیچیده است و کمک و یاری سایر حوزه‌های را می‌طلبد. در ستاره دیجیتال سعی کردیم تمام حوزه‌ها را درگیر کنیم و در بلندمدت نیاز حوزه‌ها در مرکز آنالیز می‌شود و پروژه‌ها با کمترین هزینه پیاده‌سازی می‌شود. درواقع این پروژه، رویکردها را تغییر داده است. ستاره دیجیتال از مرکز نوآوری فناوری اطلاعات، رسماً کار خود را آغاز و اولین جلسۀ خود را در همان مرکز برگزار کرد. روند کاری این پروژه به این‌ترتیب است که هر سه ماه یک‌بار، کار جدید پایش می‌شود و اگر مشکلی وجود داشت در همان سه ماه، رفع می‌شود. درواقع، رویکرد جدیدی است که بر اساس آن با حداقل هزینه بتوانیم مسیرمان را تغییر دهیم و مشکلات را حل کنیم؛ چون در دیتا فرایندها به‌‌سرعت در حال تغییرند و فناوری به‌سرعت عوض شود؛ بنابراین شکل نیاز تغییر می‌کند. به‌طورکلی منطق آی‌تی این است که تمام‌کارها باید به‌سرعت انجام شود تا مردم بتوانند فناوری اطلاعات را لمس کنند. بنابراین، شرکت مخابرات ایران نیز باید خود را با این اصل منطبق سازد و از ابزار فناوری اطلاعات نهایت استفاده را بکند.

 

  • ساختار آی­تی در سازمان فناوری اطلاعات چگونه است؟

به‌طورکلی در ساختار جدید آی­تی شرکت مخابرات ایران که مشاور از آن به‌عنوان «سازمان فناوری اطلاعات» نام می‌برد؛ آی­تی نیاز حوزه‌ها را فراهم می‌کند ولی مالک اصلی، حوزۀ مربوطه است. در واقع، آی­تی، زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کند و در اختیار حوزۀ مربوط می‌گذارد، ابزارهای زیرساختی را برای آن حوزه فراهم می‌کند، پیشنهاد می‌دهد که با چه ابزاری، چه اقداماتی و چه زیرساختی می‌تواند روند کار را بهبود بخشد، ولی در کل مالک اصلی حوزۀ مربوطه است.

بر این اساس، طبق آنچه مشاور برای سازمان فناوری اطلاعات در شرکت مخابرات ایران در نظر گرفته است، ساختار جدید آی­تی شرکت با 7 اداره کل و 40 اداره تشکیل می‌شود. اداره کل ارتباط با مشتریان که نیازمندی‌ها را جمع­آوری می‌کند و آن‌ها را به زبان آی­تی و نرم‌افزارهای جدید تبدیل می‌کند. در واقع، اگر share service راه‌اندازی شود، برای مشتریان بیرون سازمان هم استفاده می‌شود و این بخشی از وظایف این اداره کل است که اطلاعات را جذب کند. این نرم‌افزارها نیاز به فراهم آوردن سخت‌افزارها دارند که در اداره کل طراحی و توسعۀ خدمات زیرساختی، نیازمندی‌های سخت‌افزاری شبکه با سرعت طراحی می‌شوند و در حوزۀ اداره کل مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، فرایندها ایجاد می‌شود و در حوزۀ اداره کل نظارت، آزمون و تحویل، فرایندها بررسی و نظارت بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد و سپس در اداره کل عملیات فناوری اطلاعات که تمام حوزه­ها را درگیر می­کند، سیستم‌ها نگهداری می­شوند. در این فرایند اداره کل طراحی و توسعه خدمات یکپارچه نیز وجود دارد و درنهایت اداره کل استراتژی فناوری اطلاعات قرار دارد که برای این فرایند، استراتژی خاص خود را طراحی می‌کند. بر اساس این ساختار، تمامی فعالیت‌های امور آی­تی، به طور فرایندی صورت می‌گیرد و ورودی و خروجی آن مشخص است در این فرایند، مناطق مخابراتی نیز در امور نگهداری، به آی­تی کمک می‌کنند.

 

  • در این فرایند، نقش سایر حوزه‌های سازمان در برخورد با آی­تی چیست؟

تأکید می‌کنم که سیستم مخابرات تکنیکال است؛ بنابراین از تمامی حوزه‌های شرکت مخابرات ایران می‌خواهم که آنچه به حوزۀ خودشان مربوط می‌شود را اداره و پشتیبانی کنند. من خود به‌شخصه از مسائل مالی، تجاری، حقوقی و امور استراتژی اطلاع دارم، از کشمکش‌ها و چالش‌هایش مطلع هستم ولی زمانی که در جایگاه مجری امور آی­تی قرارگرفته‌ام، تنها کار این حوزه را انجام می‌دهم، برای حوزۀ خود نظر می‌دهم و اعمال‌نظر می‌کنم. این فرهنگ باید در مخابرات ایران نهادینه شود که هر کس در حوزۀ تخصصی خود فعالیت کند. بر این اساس، سایر حوزه‌های شرکت مخابرات ایران می‌بایست بنا بر اعلام امور آی­تی، نیازمندی‌های خود را اعلام کنند و آی‌تی، این نیازمندی­ها را جمع­آوری می‌کند و نیازهای زیرساختی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که به عهده آی­تی است؛ فراهم می‌کند و در اختیار حوزۀ مربوطه می‌گذارد؛ بنابراین آنچه وظیفه آی­تی است به عهدۀ این حوزه محول کنیم.

  • در برنامۀ رهنگاشت، صیانت از اطلاعات مشتریان، از اولویتهاست. آی­تی در این­باره چه اقداماتی انجام داده است؟

شرکت مخابرات ایران اطلاعات 35 میلیون مشترک را در اختیار دارد. بنابراین، می‌بایست در حفظ این اطلاعات و صیانت از آن‌ها امانت‌دار خوبی باشد و ضمن رعایت مسائل امنیتی سعی کند این اطمینان را به مشتریان بدهد که اطلاعاتش به‌خوبی حفظ و صیانت می‌شود. در این راستا، بر اساس تصمیم مدیرعامل محترم، مدیریت امور امنیت به سرپرستی آقای صیدی تشکیل شد تا این صیانت از اطلاعات مشتریان با موفقیت در شرکت مخابرات ایران انجام شود. بر این اساس، امور امنیت شرکت هر هفته تمامی پروژه‌ها را رصد می‌کند و با هماهنگی امور آی­تی، تست­های نفوذ امنیتی بر روی تمامی پروژه‌ها صورت می‌گیرد. به دلیل وجود یک سری باگ­ها در برخی از حوزه‌ها، باید این بررسی­ها و تست­ها به‌طور تخصصی توسط امور امنیت صورت پذیرد. پیش‌تر، در سازمان پیمانکاران زیادی کار می‌کردند ولی دیتابیس مطمئن و متمرکزی وجود نداشت؛ درحالی‌که امور امنیت، دیتابیس‌ها را به‌طور متمرکز مدیریت می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای صیانت از اطلاعات مشتریان باید موردتوجه قرار بگیرد این است که آی­تی با هماهنگی حراست، سعی کرده است که در یک فرایند کنترل‌شده، پروژه‌ها کنترل و مدیریت شوند. در این راستا کدهای امنیتی اجرا می‌شود و تا سال آینده، در این زمینه به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

 

  • در مورد پروژه‌های فناوری اطلاعات در شرکت مخابرات ایران توضیح دهید؟

از زمان تشکیلِ کمیتۀ حاکمیت آی­تی تاکنون، 31 پروژه کوتاه‌مدت یک‌ساله برای فناوری اطلاعات تعریف شد. در کنار این پروژه‌ها، ستارۀ دیجیتال به‌عنوان یک پروژۀ بلندمدت سه‌ساله نیز، طراحی‌ شده و در حال اجراست. پروژه‌های آی­تی همگی نرم‌افزارها را منطبق با نیازهای حوزه‌های مختلف شرکت مخابرات ایران، طراحی و اجرا می‌کنند.

به‌طورکلی پروژه‌های کوتاه‌مدت آی­تی، در حوزه‌های امور مشتریان، مالی و صورتحساب‌گیری، سیستم‌های زیرساخت کشوری، مدیریت زیرساخت، سیستم‌های سازمانی و بستر تأمین محتوا، طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند. در چارچوب این حوزه، پروژه‌های CRM PSTN و CRM ADSL با هدف یکپارچه‌سازیِ مناطق مخابراتی، CRM B2B با مدیریت معاونت امور تجاری؛ Commerci all Portal با هدف دایری سرویس‌های سیپ ترانک منطقۀ تهران و نمایشِ جزییات قبض مشترکان کشوری، موبایل APP، CDN با هدف ارائه سرویس باکیفیت به مشتریان، (SDP) Service Delivery Platform ، بیلینگ با هدف برگردان سیستم بیلینگ مناطق به سیستم بیلینگ متمرکز،  Payment Interfaceبا هدف تجمیع تمامی پرداخت‌های مشتری از درگاه‌های متنوع پرداخت، OSS با هدف ارائه بخش شبکه و اصلاح و بهبود فرایندهای شبکه و سرویس، DLMO با هدفِ پایش وضعیت خطوط اینترنت پرسرعتِ کل کشور که در تمام استان‌ها راه‌اندازی می‌شود؛ Workforce Management با هدف مدیریت تمام فعالیت‌های شرکت که به‌صورت سیار توسط نیروی کار انجام می‌شد، دیتاسنتر مخابرات ایران به‌منظور یکپارچگی بستر ارائه سرویس‌های آی­تی، توسعه و بهینه‌سازی شبکه فناوری اطلاعات کشور به‌منظور امن سازی خطوط ADSL استانی و تحلیلِ ترافیک به تفکیک خطوط و صرفه‌جویی هزینه‌ها، Email Integration با هدف راه‌اندازی سرویس امن پست الکترونیک متمرکز، Office Automation به‌منظور راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری در سطح مخابرات ایران؛ یکپارچه‌سازی سرویس پیام کوتاه به‌منظور ایجاد یکپارچگی و همگرایی و مدیریت متمرکز در ارائه سرویس‌های پیام کوتاه در مجموعه مخابرات کشور و اجتناب از موازی کاری و پروژۀ 30 جکت به‌منظور متمرکز سازی سیستم حراست کل کشور، طراحی و اجرا شده‌اند. نکتۀ حائز اهمیت این‌که، برای زیرساخت CDN، سه STP در مخابرات کار می‌کنند بدون این‌که برای مخابرات هزینه داشته باشد و حتی درآمدزایی هم دارد و این به مدد تلاش‌های متخصصان و کارشناسان حوزه آی­تی صورت گرفته است.

البته در مسیر اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌ها مشکلات و چالش‌هایی داشتیم و گاهی مورد بی‌مهری سایر حوزه‌ها نیز قرار گرفتیم. پروژه‌ها انرژی و ظرفیتِ بالایی لازم داشت تا در مدت کوتاه به نتیجه برسد و پیاده‌سازی شود. ولی از آنجا‌که همه‌چیز در آی­تی با برنامه انجام می‌شود؛ چاره‌ای جز حرکت روبه‌جلو نداشتیم بر این اساس توانستیم مطابق برنامه‌ای پیش برویم که مشاور برای امور آی تی طرح‌ریزی کرده بود.

 

به‌عنوان سخن آخر، نکته‌ای اگر هست، بفرمایید؟

از تمامی مدیران سایر حوزه‌های شرکت مخابرات ایران می‌خواهم که هر حوزه مسئولیت مربوط به خود را انجام دهد و همگی سعی کنیم وظیفه‌ای که بر عهده‌مان گذاشته ‌شده را به نحو احسن انجام دهیم و آنچه به حوزه دیگر برمی­گردد، از همان حوزه طلب کنیم و درنهایت پیشنهادی یا نظری اگر هست، بگوییم ولی اجازه دهیم که حوزۀ مربوطه، مسئولیت و وظیفه‌ای را که بر عهده دارد انجام دهد. بر این اساس، امور آی­تی را یاری‌رسانیم تا بتواند وظایفش را به نحو احسن انجام دهد و به سمت تحقق اهداف سازمان پیش رود.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.