در گفت وگو با دکترسراییان اعلام شد : تغییردر روش ها، سازوکارها، فرایندها و تمامی تعاملات شرکت موفقیت به همراه می آورد

  • 02 آبان 1396
  • 09:30
  • 0 دیدگاه
  • 1487 بازدید
  • Article Rating
در گفت وگو با دکترسراییان اعلام شد  :  تغییردر روش ها، سازوکارها، فرایندها و تمامی تعاملات شرکت موفقیت به همراه می آورد

شرکت مخابرات ایران در سال 95 با روی کار آمدن هیئت‌مدیره جدید که شعارش انسجام و همدلی ست؛ توسعه و تحول عملیاتی و سازمانی را آغاز کرد. این تحول، بر ساختار اجتماعي موجود در کشور در حوزۀ مخابرات تأثیرگذار است. با تدوین برنامه مدون در طی زمان پنج‌ساله، شرکت مخابرات ایران مستعد تغيير وضعیت کنونی بازار ارتباطات شد و همچنین درصدد بود که در حوزه های تجارت، بازاریابی و جلب مشتری نیز تأثیرگذار باشد.

 

رسول سراییان،مدیرعامل شرکت مخابرات ایران؛ همراه با تیم هیئت مدیره، همدل و منسجم سکان کشتی شرکت مخابرات ایران را در تلاطم مسیر تحول و توسعه به دست گرفت و اکنون که یک سال از این سفر پرماجرا می گذرد، می خواهیم بدانیم که چگونه از پس امواج سهمگین و افت و خیزهای این مسیر پرتلاطم بر آمده است؟ به کدام ساحل رسیده و رهسپار کجاست؟ میخواهیم بدانیم که با گذشت یک سال از اجرای برنامه ره نگاشت تحول وتوسعه شرکت مخابرات ایران، درباره آن چگونه می اندیشد؟ چه میزان از برناه های آن را تحقق یافته می داند؟ و برنامه اش برای آینده ره نگاشت چیست؟ برای این که پاسخ این سوالات را بدانید، با ما همراه باشید:

 

•ضرورت تدوین برنامه ره‌نگاشت چه بود؟

در  دنیای کسب‌وکار امروز همواره سه موضوع اساسی؛ رشد پایدار درآمد، داشتن حاشیۀ سود مطمئن و رشد پایدار آن و وجود یک جریان نقدینگی مطمئن و پایدار، همواره دغدغۀ مدیران بنگاه‌های اقتصادی در فضای رقابتی بوده است و این سه موضوع پیشران همۀ تغییرات و تحولات و علت وجودی برنامه‌های یک بنگاه اقتصادی به شمار می‌رود. زمانی که هیئت‌مدیرۀ فعلی شرکت مخابرات ایران در سال گذشته، سکان ادارۀ شرکت را بر عهده گرفت؛ این سه موضوع به‌عنوان دغدغه و چالش پیش روی مخابرات قرار داشت. از طرفی، تغییر شدید در فضای کسب‌وکار و رقابتی شدن روز افزون آن در کشور، سخت‌تر شدن قوانین نظام رگولاتوری و کاهش روزبه‌روز تعرفه‌ها و نرخ خدمات مخابراتی در حوزه دیتا، انتقال و .. نیز در محیط کسب‌وکار داخلی برای شرکت ایجاد چالش و دغدغه می‌کرد. به‌خاطر وجود این شش چالش بزرگ، با تصمیم و تصویب هیئت‌مدیره، برنامه ره‌نگاشت تحول و توسعه تدوین شد؛ زیرا شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی‌سازی در فضایی رقابتی و غیرانحصاری فعالیت می‌کرد و در این فضا رقابت تعیین‌کننده بود. مشتری کالا و خدمتی را که بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت را دارد انتخاب می کند و برای ان پول می دهد و همۀ این شرایط ضرورت‌ تدوین برنامۀ تحول و توسعه را که منجر به تغییرات اساسی در شرکت مخابرات ایران شود؛ بیشتر از پیش می‌ساخت. شرایط جهانی نیز فضای کسب‌وکار را تغییر داده است. فناوری اطلاعات بر کسب‌وکار غالب شده و یک رشته بازیگران اینترنتی (OTT) متولد شدند که برای ارائه خدمات مخابراتی از مردم هزینه‌ای دریافت  نمی کنند. آن‌ها شروع به ارائه خدماتی باکیفیت و تنوع بهتر و بیش‌تر و رایگان یا ارزان‌تر کردند. در چنین شرایطی، برجسته‌ترین کاری که در بدو ورود به شرکت مخابرات ایران انجام دادیم، تدوین برنامه پنج‌ساله در قابی ساده، قابل‌فهم و قابل پیاده‌سازی برای همه بود. این برنامه با تمام اقتدار در معرض دید تمام کارکنان، سهامداران، مشتریان و رقبا گذاشته شد تا مسیری را  که شرکت مخابرات ایران می خواهد طی کند و مقصدی را که می‌خواهد به آن برسد؛ نشان دهیم.

کلمه تحول هم به این جهت آمده است که بدانیم باید حرکت‌هایی از جنس دگرگونی و دگردیسی و انقلاب باید اتفاق بیفتد؛ و این امر چون با تغییر تدریجی نمی‌شود باید بر شش چالش بزرگی که نام بردم، غلبه کرد. تحول یعنی این که باید در روش ها، سازوکارها، فرایندها و تمامی تعاملات شرکت تغییر بزرگی رخ دهد.

 

درباره مبانی علمی و مدلی که برای تدوین ره نگاشت، استفاده کردید، توضیح دهید

مطالعات اولیه برای تدوین برنامه ره‌نگاشت تحول، از سال‌های 1388 و از زمان خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، آغاز شده بود. فعالیت‌های مطالعاتی زیادی، به‌خصوص در زمان پروژۀ سیمرغ و در زمان مدیرعاملی اقای مهندس پوررنجبر، صورت گرفته بود. در کنار این مطالعات اولیه، تجارب بین‌المللی چند اپراتور بزرگ خارجی را هم بررسی کردیم و همه این‌ها در مجموع منجر به تدوین سند ره‌نگاشت تحول و توسعه در سال گذشته شد. نکته مهم این است که این مسیری که قرار است در چهار سال، شرکت مخابرات ایران، بپیماید، مسیری تجربه‌شده بین‌المللی است و برای شرکت مخابرات ایران نیز راهی جز این نیست. در دنیا، هر اپراتوری که قبلاً انحصاری و یا دولتی بوده است، امروز برای بقای خود چاره‌ای جز پیمودن این مسیر ندارد؛ بنابراین تمامی اپراتورهای جهانی به‌نوعی با این تجربه مواجه شده‌اند.

 

در طول یک سال گذشته، برنامه ره‌نگاشت برای شرکت مخابرات ایران، چه دستاوردی در پی داشته است؟

دستاوردهای ره‌نگاشت را می‌توان در دو دسته نرم و سخت دسته‌بندی کرد. دستاوردهای نرم، از جنس نرم‌افزاری و منابع انسانی، فرایندها و اصلاح ساختار؛ و دستاوردهای سخت نیز شامل توسعۀ شبکه و آی‌تی و ورود به فناوری‌های جدید هستند. بر این اساس، مهم‌ترین توفیق در حوزه دستاوردهای نرم، اصلاح ساختار و ادغام شرکت‌های مخابرات استانی، استقرار نظام شایسته‌سالاری (اپلای)، اجرای نظام ارزیابی و جبران خدمت، برنامه‌وبودجه عملیاتی، طرح تربیت 110 مدیر شایسته، توفیق شرکت مخابرات ایران در مشارکت کارکنان، با تشکیل کمیتۀ ارتباطات و همچنین برگزاری چندین مسابقه، ازجمله مسابقه‌های انتخاب شعار سال و تعلق سازمانی می باشد. در حوزۀ دستاوردهای سخت، تبدیل برنامۀ توسعۀ شبکه در چهار بخش Core،  انتقال ، آی‌پی و دسترسی به مناقصه و قرارداد است که به‌عنوان یک اقدام بزرگ، انجام ‌شده است. درواقع، شعار ره‌نگاشت، تبدیل شبکۀ مخابرات ایران به شبکه تمام آی‌پی با این اقدام، محقق خواهد شد. مناقصات سال 95 برگزار و گام‌های اساسی حرکت به سمت تمام آی‌پی برداشته ‌شده است. تجهیزات نیز به‌مرور وارد کشور می‌شود. دستاورد دیگر ره‌نگاشت، اقدام شرکت مخابرات ایران به‌عنوان اولین شرکت در ایران، برای استفاده از فناوری FTTH و فیبر نوری در بخش دسترسی و رسیدن به مخابراتی تمام آی‌تی است.

 ما در این حوزه هیچ سامانه یکپارچه‌ای نداشتیم. تمام استان‌ها، سامانه‌های کسب‌وکارشان چون سی آرام و بیلینگ به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کرد؛ ولی در حال حاضر 31 پروژه در حوزۀ آی‌تی تعریف ‌شده است. همچنین راه‌اندازی مرکز مدیریت شبکه که امکان پایش و رصد دیتای مخابرات ایران را فراهم ‌می کند. راه‌اندازی پرتال تجاری که به یک مرکز توجه و تمرکز تمام مشتریان منجر می‌شود؛  قراردادهایی با 10 شرکت تجمیع‌کننده برای ارائه خدمات ارزش‌افزوده ازجمله این دستاوردها است. در کنار آن، همچنین با تولیدکنندگان محتوا منعقد شده است که نقطه عطفی برای ورود شرکت به عرصۀ ارائه خدمات ارزش‌افزوده و محتوا به مشتریان محسوب می‌شود و درنهایت به درآمد بالا و پایدار و حاشیه سود مناسب منتهی می‌گردد.

در این حوزه همچنین با توجه به شعار «مشتری قلب ره‌نگاشت است»، در ساختار شرکت، معاونت امور مشتریان ایجاد شد که تمرکزش بر روی شنیدن صدای مشتری است. این معاونت  می بایست خدمات مشتری را رصد کند و از این‌که مشتری در بهترین شرایط ممکن از خدمات مخابراتی بهره می‌برد، مطمئن شود. در این حوزه همچنین، شرکت در خصوص ارائه خدمات اشتراکی (shared services) نیز توفیقاتی داشته است. خدمات اشتراکی شامل برخی خدماتی که باید به‌طور متمرکز در یک نقطه ارائه و تبادل شود. این خدمات اشتراکی منجر به تحولاتی در شرکت ازجمله کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، رشد حاشیه سود پایدار، ورودی و خروجی مناسب و پایدار نقدینگی و چالاکی و چابکی سازمان خواهد شد. از دیگر دستاوردهای برنامه ره‌نگاشت می‌توان به اصلاح تعرفه‌ها اشاره کرد که مربوط به بند مذاکره با رگولاتوری است.

 

همکاری و مشارکت کارکنان تا چه اندازه در روند پیشبرد ره نگاشت تأثیر داشته است؟

اگر همکاری و مشارکت مدیران و کارکنان نبود، قطعا توفیقات مورد اشاره برنامه ره‌نگاشت محقق نمی‌شد. دسترسی بیش از یک‌میلیون پورت، ظرفیت‌سازی در حوزه FTTH و FTTB، توسعه پروژه‌های شبکه و آی‌تی و یکپارچه‌سازی شرکت‌های مخابرات استانی همه دستاوردهایی است که با همکاری و همدلی مدیران و کارکنان شرکت به‌دست‌آمده است.

آیا برنامه به بازنگری نیاز ندارد؟

اساساً هر برنامه‌ای که تدوین می‌شود، به‌خصوص برنامه‌هایی از جنس استراتژی، نیازمند بازنگری سالانه هستند. ره‌نگاشت تحول هم که پنج‌ساله بسته ‌شده است، باید بازنگری و اصلاح شود. براین‌اساس، برنامه حتماً با تغییرات و اصلاحاتی مواجه خواهد شد، اصلاحاتی که ناشی از تغییرات بازار فناوری و رقابت است و حتماً بعد از اصلاحات، نسخه جدید و اصلاح‌شده ره‌نگاشت، دوباره بازنگری و به‌روزرسانی و پایش خواهد شد.

 

ره‌نگاشت تحول برای سال 96، چه برنامه‌ای دارد؟

محور اصلی برنامه‌های امسال، ادامه برنامه ره‌نگاشت و در قالب بودجه عملیاتی شرکت است و نهایت کوشش را می‌کنیم که به سهم بازار و توسعه درآمد هدف گذاری شده دست پیدا کنیم.

 

درصد تحقق برنامه‌های یک‌ساله ره‌نگاشت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تا امروز درصد تحقق برنامه ها مطلوب بوده است و باوجوداین‌که در برنامه‌ها و پروژه‌هایی، صددرصد نبوده ولی قابل قبول بوده است همر چند که کارهای بیشتری را بایستی تمام میکردیم. پروژه‌های توسعه‌ای، به‌تدریج در حال اجرایی شدن هستند. در همین رابطه، پروژه‌های نصب و توسعه‌ خواهیم داشت. بخش‌هایی از پروژه آی‌تی باقی ‌مانده است. پرتال هم هنوز کامل نشده و به‌مرور در حال تکمیل شدن است.

 

در چه برنامه‌ها و پروژه‌هایی در برنامه سال اول ره‌نگاشت، موفق نبوده‌ایم؟

مهم‌ترین برنامه‌ای که در سال اول ره‌نگاشت، موفق به اجرای آن نشدیم، طرح تجاری پنج‌ساله شرکت مخابرات ایران بود. فرایند استفاده از تجارب مشاور بین‌المللی طی شده و حتی قرارداد نهایی هم با او منعقد شده است. تاکنون این طرح به نتیجه نرسیده است که امیدواریم تا پنج ماه آینده، این طرح عملیاتی شود زیرا که طرح تجاری شرکت مخابرات ایران و مدل‌های عملیاتی و فرایندهای کسب‌وکار شرکت بعد از ادغام استان‌ها، تغییرات اساسی در همه حوزه¬ها ایجاد می‌کند.

 یکی دیگر از عدم توفیقات در برنامه ره نگاشت ، نهادینه کردن کار تیمی در میان مدیران و کارکنان شرکت است. این کاستی هنوز در میان مدیران و کارکنان شرکت وجود دارد که امید است روز به روز بهبود یابد.

یکی از چالش هایی که شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی سازی با آن روبه رو بوده است؛ عدم ثبات مدیریت است. این مساله در اجرای موفقیت آمیز برنامه ره نگاشت چقدر تاثیر خواهد داشت ؟

در برنامه هایی چون ره نگاشت که از جنس استراتژی و پیش بینی آینده است، 10 درصد موفقیت منوط به تدوین استراتژی و نقشه راه و 90 درصد وابسته به اجرا و پیاده سازی است . در پیاده سازی نیز ابزارها و سازوکارهایی نیاز است که ثبات مدیریتی هم یکی از عناصر مهم می باشد. بنابراین بیشترین سهم موفقیت را در برنامه را حمایت و پشتیبانی مدیریت بر عهده دارد. طبیعی است که مدیریتی که برنامه ای را تدوین می کند  و در تمامی مراحل اجرای آن نیز حضور داشته باشد میتواند در موفقیت برنامه و پیاده سازی آن نقش مهمی داشته باشد.

جایگاه کارکنان در ره نگاشت و برنامه آینده کجاست؟

کارکنان همیشه سرمایه های با ارزش شرکت مخابرات ایران بوده و هستد. در طول اجرای برنامه ره نگاشت نیز همواره با برگزاری دوره های آموزشی برای آنها ، سعی در ارتقای سطح دانش و تجربه آن ها داشته ایم. دوره های تخصصی در فیبرنوری، تجهیزات جدید ، همچنین طرح تربیت 110 مدیر شایسته نیز در همین راستا در حال اجراست. همچنین استقرار نظام ارزیابی عملکرد به منظور ایجاد یک نظام سیستم شفاف پاداش و جبران خدمت و همچنین استقرار نظام اپلای برای شایسته سالاری و شناسایی شفاف و روشن نیروهای شایسته در سراسر کشود.

  • به عنوان سخن آخر چه پیامی دارید؟

ابتدا از همدلی و همکاری رئیس و اعضای محترم هیئت مدیره و تمامی مدیران و کارکنان  صمیمانه تشکر می کنم. هیئت مدیره در این یکسال بهترین تیم همراه و همدل در اجرای برنامه ره نگاشت بود. بلوغ ، تجربه، دانش، ریسک پذیری و تصمیم گیری از ویژگیهای مهم هیئت مدیره است که در کنار مدیران و کارکنان دلسوز، پرتلاش و زحمتکش موجب شد شرکت مخابرات ایران در این دوره یک ساله دستاوردهای مهمی را کسب کند و امیدوارم با همین شرایط بتوانیم سالهای بعدی ره نگاشت را تا پایان همه با هم و در کنار هم محقق کنیم. پیامم به کارکنان این است که یادمان باشد ره نگاشت پنج ساله تحول و توسعه شرکت مخابرات ایران مسیری اجتناب ناپذیر است و همه باهم باید بکوشیم این راه را در کوتاه ترین زمان ممکن سپری کنیم. بدون تردید موفقیت در این برنامه ضمن اینکه افتخاری بزرگ برای همه خواهد بود؛ نتایج معنوی و مادیش نصیب همه خواهد شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.